Red.

Sveriges Radio raderar en bit av verkligheten.

In asylpolitik, flyktingar, invandring, lag & rätt, press, sanning och lögn on 23 februari, 2010 at 15:54

Merit Wager är en alltid välinformerad och ytterst samvetsgrann granskare av vad som händer inom den svenska migrantindustrin. Om du inte redan läser hennes blogg, så borde du börja redan idag. Den 22 februari skrev hon ett inlägg på sin blogg under rubriken ”Om s.k. flyktingbarns oriktiga åldersangivelser”. Där skriver hon bland annat:

”Jag har givetvis också skrivit många gånger om de s.k. flyktingbarnens oriktiga åldersangivelser och Migrationsverkets oförmåga att hantera dem. Sent omsider har Sveriges Radio den 22 februari ett inslag med rubriken Ofta oklart kring flyktingbarns ålder. Och jag måste ju säga att jag har ytterst, ytterst, ytterst svårt att tro att mannen på bilden som illustrerar texten på SR:s hemsida skulle vara 14 år gammal!”

När jag i måndags läst detta hos MW blev nyfikenheten mig övermäktig och jag klickade mig vidare till SRs webbsida om det aktuella inslaget. När jag såg bilden MW refererade till kunde jag inte annat än hålla med. Det verkade osannolikt att mannen på bilden skulle vara 14 år. Eftersom exemplet var så flagrant tog jag mig före att spara en skärmdump som referens. Idag läser jag så på MWs blogg att bilden nu är borttagen från SRs hemsida. Sveriges Radio läser uppenbarligen också MW, och måste efter hennes inlägg ha fått kalla fötter och insett att bilden på ”14-åringen” nog sände fel signaler.

För att inte SR ska komma undan med sin retuschering av verkligheten, så lägger jag ut skärmdumpen jag sparade på ”14-åringen” Ahmed. Jag tycker fortfarande inte att han ser ut att vara 14 år och jag misstänker att Ahmed har tagit sig friheter med sanningen när det gäller hans ålder. Här kan du avgöra själv, tror du Ahmed är 14 eller kanske äldre?

Ahmed, 14?

Källor:
Merit Wagers blogg #1
Merit Wagers blogg ”2
Sveriges Radio (numera utan bild)

