Red.

Om varför social tillit är kittet som håller oss samman.

In asylpolitik, invandring, islamisering on 14 juni, 2010 at 11:12

I går läste jag en lysande text skriven av pseudonymen Julia Caesar på bloggen Snaphanen. Hon utvecklar en ytterst intressant tanke om social tillit som samhällskitt, något jag själv funderat på men inte kommit mig för med att skriva om. Jag önskar att alla skulle läsa Julia Caesars text, i synnerhet alla parallellkulturkramare. Så för dig som läser mina inlägg, här är ett kort citat. Längre ner en länk till hela texten. Läs den!


”… den påtvingade mångkulturens allra allvarligaste följd är att den raserar det kapital som utgörs av social tillit. Mångkultur har aldrig skapat välfärd någonstans i världen. De avläsbara effekter som vi kan se är en kraftigt ökande och alltmer brutal kriminalitet, polarisering, misstänksamhet och hat mellan olika grupper av invånare, växande parallella satellitsamhällen, våldsamma kulturkollisioner och snabbt ökande kostnader. Vi som bor i de nordiska länder som tidigare har präglats av hög social tillit har tvingats in i ett paradigmskifte som vi aldrig har bett om. Vår höga tillit är inte längre relevant. Vi måste ändra på en av livets grundförutsättningar, den livsviktiga tilliten, för att överleva.”

Källa:
Julia Caesars söndagskrönika på bloggen Snaphanen

