Red.

Störande av allmän sammankomst.

In demokrati, kriminalitet, lag & rätt, valet 2010, yttrandefrihet on 16 september, 2010 at 20:35

I dag har jag sett Sveriges framtid, och det var inte roligt. Jag har betraktat några personer som på eftermiddagen genom att tuta i vuvuzela, blåsa i visselpipor och annat otyg utanför Sverigedemokraternas valstuga på Sergels Torg i Stockholm enligt min mening skulle kunna misstänkas för brott mot Brottsbalken 16 kap. 4 §.

I min värld har de i alla fall utan tvekan visat upp ett skrämmande förakt för demokrati och yttrandefrihet och dess grundläggande principer och spelregler. Är det detta som den svenska skolan lärt ut under de senaste 15 åren, får man se den förda skolpolitiken som ett monumentalt misslyckande. Om de värderingar som de här unga människorna visar upp ska bli rådande i vårt land i framtiden, går vi en dyster framtid till mötes. Man blir mörkrädd vid tanken på att de här personerna en dag ska sitta på viktiga poster i samhället, kanske i riksdagen eller i kommunfullmäktige. Kanske man kan få asyl i Danmark…

Brottsbalken
16 kap. Om brott mot allmän ordning.

”4 § Om någon genom våldshandling eller oljud eller på annat dylikt sätt stör eller söker hindra allmän gudstjänst, annan allmän andaktsövning, vigsel eller begravning eller dylik akt, domstols förhandling eller annan statlig eller kommunal förrättning eller allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, döms för störande av förrättning eller av allmän sammankomst till böter eller fängelse i högst sex månader. (…) Lag (2009:1281).”

Så några ord till demokratins unga dödgrävare, Sveriges framtid. Jag är innerligt glad att ni inte är fler, men jag blir förskräckt av att ni är så många. Jag förstår att ni hatar Sverigedemokraterna, men så här får man inte bära sig åt. Har ni inte lärt er något hyfs över huvud taget? Har ni inga argument? De flesta av er är barnrumpor, men några är faktiskt gamla nog att veta bättre. Skäms.

Polisen var på plats i stort antal. Det kändes som det hade kommit lika många poliser som mötesstörare, men så var det nog inte. Polisen gjorde i alla fall ingenting annat än fösa bort flocken till andra sidan gatan och sedan stå och titta på dem. Det gjordes inga ingripanden vad jag kunde se, men våra unga demokratifiender var smarta nog att placera vuvuzela-blåsarna ett bit in i gruppen. Antagligen för att de skulle vara svåra att få tag på.

