Red.

Ungdomar försöker övervaka att väljare röstar ”rätt”.

In demokrati, invandring, kriminalitet, valet 2010 on 17 september, 2010 at 14:58

I går skrev jag att jag sett en bit av den framtid som väntar oss i det parallellkulturella och politiskt enkelriktade Sverige. Jag såg unga människor som gjorde allt vad de orkade för att hindra ett lagligt demokratiskt parti att hålla möte. Tidigare har ungdomar av gissningsvis samma övertygelse torterat en politisk kandidat med kniv. Nu har de gått in i vallokalen för att kolla att väljarna inte röstar på ”fel” parti.

Det hände i Göteborg. I förtidsröstningslokalen i Älvstrandens bibliotek på Lindholmen. Ett gäng ungdomar ville ta kontroll över röstningen genom att gå in bakom skärmarna för att se till att ingen röstade fel. Så här säger en väljare som blev utsatt för ungdomarnas uppmärksamhet:

”De gick in i mitt bås där jag stod och röstade för att se vilka valsedlar jag hade. Samma gjorde de med mannen bredvid mig. Då mannen bredvid hade lappar från SD började de hetsa mot honom.”

”Det stod gäng utanför vilket gjorde det mycket obehagligt. Hade jag röstat på SD hade hela gänget vetat om det. Jag anser att detta är oerhört kränkande och att det borde finnas vakter på vallokaler där det finns risk för att bli utsatt för hot.”

Uttrycken ”ungdomsgäng” och ”gäng av ungdomar” brukar användas av media när man inte rent ut vill skriva att det rör sig om yngre invandrare, ofta med ursprung i muslimska länder. Lindholmen finns inte med på Folkpartiets ”Utanförskapets karta”, en lista på orter med invandrarproblem, men ligger heller inte särskilt långt från några av de förorter som finns med på listan, exempelvis Biskopsgården, Hjällbo och Bergsjön.

Röstmottagarna nöjde sig med att mota ut ungdomarna och anmälde händelsen till Valnämnden. Däremot brydde man sig inte om att göra polisanmälan. Dock säger man sig ha chans att identifiera förbrytarna. Att inte göra polisanmälan känns som om Valnämnden gör sig skyldig till ett övergrepp. Kanske skulle någon i Göteborg, helst i LIndholmen, fundera på att anmäla Valnämnden till JO eller någon annan lämplig instans.

Att hotfullt folk tränger sig in bakom skärmen för att se vad man röstar på har vad jag vet aldrig hänt förut i Sverige. Det torde inte vara vanligt någonstans. Att tillåta detta, eller att inte lagföra de skyldiga, är ytterligare ett grovt övergrepp på demokratin. Valhemligheten är faktiskt den allra viktigaste delen i ett demokratiskt system. När hotfulla busar går med bakom skynket för att se till att du stoppar ”rätt” sedel i kuvertet, då är demokratin död.

Jag börjar mer och mer tro att vi skulle ha behövt ha de internationella valobservatörerna på plats.

Göteborgs-Posten
Fria Nyheter

