Red.

Femårsdagen av muhammedteckningarna.

In demokrati, islam, islamisering, yttrandefrihet on 1 oktober, 2010 at 10:33

Jag vet att det var i går, men jag hann inte färdigt med min uppsamling av alla de tolv ursprungliga muhammed-teckningarna. Så det får bli idag i stället. Här är alltså de tolv teckningar som påstås fått den muslimska världen att bränna konsulat, orsaka otaliga dödsfall bland sina egna och sätta tecknarna och Jyllands-Postens kulturredaktör under dödshot.

Nu tror jag förstås att det är troligare att det var de tre extra teckningar som Abu Laban med flera tog med sig till arabvärlden som utlöste ilskan. De tolv ursprungliga var tämligen harmlösa trots allt. De tre extra var betydligt grövre. Deras ursprung är inte känt, men möjligen har de danska muslimerna producerat dessa alster på egen hand för att söka förbättra sina chanser till stöd.

Muslimerna menar att det är absolut förbjudet att avbilda deras profet. Visst, säger jag. Det är helt OK att ha religiösa regler av olika slag, men de reglerna kan ju faktiskt bara gälla de egna medlemmarna. Jag är inte muslim, så jag skiter fullständigt i muslimska regler. Jag gillar våra egna. Bland dem hittar vi regler om yttrandefrihet, pressfrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, lika rättigheter för kvinnor och män och ett brett sortiment av mänskliga rättigheter (även för muslimer, faktiskt).

Nu till de tolv teckningarna. Håll till godo! Och till muslimer som känner sig kränkta vill jag bara säga följande:
Fuck you if you can’t take a joke.

Kanske lägger jag ut de tre extra bilderna i morgon. Jag vet inte. De är mycket grova och saknar helt konstnärligt eller annat värde. Jag kan förstå att folk blir förbannade, och jag tror ingen tidning i väst skulle ha publicerat dem. Deras enda värde är att visa hur danska muslimer valde att förbättra sin sak inför sin turné i mellanöstern.


