Red.

Tävling! Vem döljer sig i verkligheten bakom burkan?

In islam, islamisering on 9 oktober, 2010 at 16:44

Att seden att bära heltäckande klädsel gör mig illa till mods, kan jag inte förneka. Förutom den rent politiska och sociala förolämpningen denna sorts klädsel innebär, så är den också ett hot mot säkerheten och tryggheten på offentliga platser. Den kan jämställas med rånarluva eller motorcykelhjälm med svart visir.

Vi tycker det är obehagligt om personer inklädda rånarluvor eller heltäckande hjälmar med ogenomskinliga visir står efter oss i kön på banken, eller i butiken. Vi kanske till och med försöker ge vakten ett diskret tecken, och kassörskan funderar kanske på att trycka på larmet. Vi känner så här därför att vi är vana vid att folk som har goda avsikter uppträder öppet; att de inte är rädda för att visa sina ansikten och bli identifierade. Kanske kommer det från riddartiden där ett stängt visir betydde strid, eller en tid där mörka kåpor och dolda ansikten var tecken på svek och förräderi. Att visa sitt ansikte i vår kultur är alltså ett tecken på frimodighet och ärliga avsikter; att man inte har något att dölja och inget ont i sinnet. Att göra tvärtom är, fortfarande i vår kultur, ett tecken på onda avsikter, på svekfullhet och på att man har något att dölja. Man vill inte riskera att bli igenkänd.

Förutom denna sociala aspekt så är förstås klädsel som maskerar ansiktet en säkerhetshot. Redan har rån och bombdåd utförts av personer som varit förklädda med sådan klädsel. Det enda som förvånar i sammanhanget är att det inte sker oftare. Det är naturligtvis den perfekta förklädnaden i ett samhälle som präglas av ett inslag av muslimsk immigration. Plagget är också perfekt för att dölja en klumpig och skymmande bombväst. Vilken polis skulle våga titta under skynkena?

Burkan döljer det mesta, och här under kan du se fyra kända personer som jag har dolt under en burka, eller om det är en nikab, jag vet inte. Jag struntar i vilket; det känns kränkande att bara tvingas lära sig de här begreppen. Kan du se vilka fyra personer jag dolt under burkan? Tävla med dina nära och kära. Ledtråd: Personerna bakom burkan är folk som ursäktar denna sorts klädsel och uppenbart gärna ser att bruket sprider sig över världen. Rätt svar längst ner. Lycka till!

Några priser blir det inte, men berätta gärna i kommentarerna hur många rätt du fick. Jag har en känsla av att det här blev alldeles för enkelt; att personernas ögon är alltför igenkännbara även om resten av ansiktena är dolda bakom burkan. Här under finns i alla fall de rätta svaren.

 

Uppdatering:
Terrorister förklädda i burka attackerar FN-läger i Afghanistan

  1. Du beskriver exakt mina tankar och känslor omkring den förburkade fixa idén – en dag kommer något att hända även här … Det har jag tänkt på mycket länge.

    Jodå, jag klarade helt enkelt både RF och MW men … Nu trodde jag att du bara maskerat sverigeboende, så B-masken kunde jag inte lista ut – bara att det måste vara någon med ‘krångligt’ namn.

    C-masken … hihihi … jag gissade på Mona Sahlin som alltid kisar så att man inte uppfattar ens hennes ögonfärg. Men när man känner facit ser man ju vem …

    F ö kan jag tänka mig att du ibland befinner dig inne på Politiskt Inkorrekt, och där – med mer än tusen läsare per dag – skulle dessa våra gemensamma tankegångar, som du presenterar här, passa in. Detta med tanke på att så få kommenterar på din blogg … OK?

  2. Jag ser naturligtvis gärna att fler läser vad jag skriver. Och javisst, jag läser Politiskt Inkorrekt regelbundet. Om du vill placera mina ord och tankar på PI blir jag glad och hedrad; om jag kan hjälpa till att få en enda ytterligare människa i Sverige att börja fundera på hur det egentligen står till i vårt land har livet inte varit förgäves, eller hur? Hur gör vi?

Kommentarer inaktiverade.

