Red.

Ökänd häst sparkar bakut.

In islamisering on 2 november, 2010 at 12:20

För att i någon mån försöka bryta igenom det kompakta novembermörkret på skånska Österlen firar man sedan några år tillbaka en sorts ljusfestival just i november. I år infaller projektet den 5-7 november, och i den lilla byn Östra Hoby har man tänkt sig att politisera evenemanget med en extra spektakulär ljuseffekt. Man ska bränna en ”trojansk häst” och menar att detta ska vara en protest mot rasismen. Men har man verkligen tänkt igenom det här…?

Klipp från Ystads Allehanda/nätverisonen.
Personerna på bilden har av barmhärtighetsskäl anomymiserats.

Den trojanska hästen var en mytisk krigslist som under antiken lär ha använts av den grekiska armén mot den belägrade staden Troja. Grekerna byggde en jättestor ihålig hästfigur och fyllde den med grekiska krigare. Resten av armén gömde sig i närheten. Trojanerna lär ha varit svaga för just statyer av hästar och släpade in den innanför sina stadsmurar. De trodde att grekerna givit upp belägringen och höll en stor fest för att fira. När alla somnat av festandet kunde de grekiska soldaterna lämna hästen och öppna stadens portar för resten av den grekiska armén, som därvid kunde slakta större delen av Trojas befolkning.

1940 utnyttjade revymakaren Karl Gerhard legenden om den trojanska hästen till att skriva en kuplett med udden riktad mot det nazistiska Tyskland. Det är denna kuplett som ljushuvudena i Östra Hoby nu vill försöka koppla till en sorts demonstration ”mot rasism”, som man kallar det. I själva verket ligger det mycket närmare att se bränningen av den Hobyska hästen som en kraftfull markering mot islam i Sverige.

Likt den klassiska trojanska hästen har islam nästlat sig in i Sverige under falska förespeglingar. Man ska vara en fredens religion, invandrade muslimer påstås vara förföljda i sina muslimska hemländer, man är inte ute efter att anpassa Sverige till islam, man vill inte införa sharia och så vidare. Under skydd av denna förklädnad har islam lyckats få oss att ta in hundratals, kanske tusentals, ivriga jihadister som tåligt väntar på att vi ska somna in så att de kan öppna våra portar för de väntande arméerna. Karl Gerhards kuplett låter sig lätt tolkas som ett angrepp på islam. Kanske för att nazismen och islam ligger så nära varandra rent ideologiskt. Om man byter ut anspelningarna på nazismen mot motsvarande till islam, är det förvånande hur aktuell texten fortfarande känns och hur få ord som behöver uppdateras.

Trojanska hästen.
Musik: Traditionell samt bearbetad av Lille Bror Söderlundh
Text: Karl Gerhard samt lätt bearbetad av bloggaren

Allting går igen ur tidens grums och mögel
dyker upp ett skrämmande fantom.
Även Grekland hade sina jihadister
fostrade i Sparta och i Rom.
Ur seklers skuggor ur årtusens damm
ett mystiskt spöke i nutiden glider fram.

Det är den ökända hästen från Troja
moderniserad med ”ensamma barn”.
Minister Reinfeldt är en papegoja
som imiterar så gott han har förstånn.
Vi äro synbart blott fredliga pågar
med välvilja uti vårt sinn
men i ett huj dra vi fram våra bågar
och storma Troja från insidan ”by natt.”
Ty de länder som högljutt hörs hoja
att makt är rätt har nu fått sin symbol.
Det är den ökända hästen från Troja
som alltjämt spelar sin gamla hjälteroll.

Bland de vilda hästar som har galopperat
på fru Clios rännarbana är
den trojanska hästen som sig minst generat
för att lyfta svansen här och där.
I världsmanegen politikerna
som dumma Augustar står i parad – hurra!

Det är den ökända hästen från Troja,
som sluppit ut ur historiens stall.
I ryttargången hörs statsmännen heja
en del ha socker i fickorna ifall
att hästen skulle va´ möjlig att tämja –
det är en högst neutral politik.
Vi svenskar umgås med kraken i sämja,
han går numera i reguljär trafik.
I vissa tidningar säger man: ”Nå ja,
på rätt vi håller – men helst på rätt häst.”
Och för den ökända hästen från Troja
står odds i dessa dagar onekligen bäst.

Där Akilles fann terrängen ändå ”lavre”
skena hästen in med stor succé,
ty han börja längta efter att få Le Havre
innan han blev inställd på musée.
Men femte ben rusa hästen åstad,
om jag ej feltolkar grekernas Iliad.

Så av den ökända hästen från Troja
drogs Muhammeds gamla tält till Europa.
Till fots gick ledaren på ”Avenoja”
de l´Opera – och kom fram till Invali´n.
Han sa god dag till Napoleon Boná –
som lär ha vänt sig i sin sarkofag
och frågat: ”Tänker monsieur ´Rubiconna´
och gå på vattnet? Det kunde inte jag.”
Då svara Muhammed: ”Tja, utan att skoja,
det är ej jag som ta´t in denna by.
Det är den ökända hästen från Troja,
som just nu släcker sin törst uti Vichy.”

Under Gustaf  Adolfs och Kung Karols dagar
stredo svenskarna i eld och köld.
Svea Rike styrdes efter egna lagar
och ett lejon bar det i sin sköld.
En igelkott bli´t symbol för vårt lann´-
men jag vet en som är mer aktuell och sann.

Det är den ökända hästen från Troja,
en av PK-kraterna sadlad och skodd.
En samlingskrake för slott och koja,
med stora skygglappar, rädd att bli beglodd.
Vårt gamla lejon blev fort pensionerat
när minareten för första gång tjöt.
Av Bagge blev det till får ondulerat,
det utav Rütger fick essen, stackars nöt.
Men har det snart ej gått upp för de loja
i hela världen – båd´ fattig och pamp –
att det är den ökända hästen från Troja,
som hela tiden har kallats för JIHAD.

Ystad Allehanda
Trojanska hästen på Wikipedia
Karl Gerhards text i original
Österlen lyser

%d bloggare gillar detta: