Red.

Expressen utsätter oskyldiga för livsfara.

In asylpolitik, media on 9 november, 2010 at 10:40

Gick förbi affären för en stund sedan och såg att Expressen idag har valt att publicera namn och bild på den man som i Malmö gripits som misstänkt för några av den senaste tidens skottlossningar. Chefredaktören motiverar publiceringen med allmänintresse. I verkligheten hänger Expressen inte bara ut den gripne, utan sätter alla med samma efternamn i fara för liv och lem.

Det var inte länge sedan en, får man anta, talesman för de kriminella gängen i Malmö i norsk tv uttalade ett groteskt mordhot mot alla som hade samma efternamn som den så kallade ”Lasermannen II”. Mannen beskrev på dålig svenska, men ändå i ytterst målande termer, hur invandrargängen som med vapen i hand jagade den skyldige, skulle lemlästa och slutligen halshugga den de eventuellt fick tag på.

Då hade ännu ingen gripits och lyckligtvis kom polisen först. Däremot ledde polisens lösmynthet och pressens sensationslystnad snart till att den gripnes adress blev känd. Detta ledde till att aggressiva grupper av invandrare, så kallade ungdomsgäng, samlades runt det hyreshus där mannen bor. Övriga boende fruktade för sina liv, eftersom ungdomarna möjligen kunde misstänkas anta att samtliga som bor i samma hus är släkt med varandra och därmed enligt deras kultur kan anses medansvariga. Huset sattes under polisskydd för att övriga boende skulle få vara i fred.

Expressens publicering av namn och bild idag (på en person som inte ens är häktad, än mindre dömd) skruvar upp våldsrisken ytterligare ett snäpp. Plötsligt befinner sig samtliga personer med samma efternamn som den gripne i livsfara. Det finns sex personer på fyra adresser i Malmö som nu på grund av Expressen har ett dödshot hängande över sig. Eftersom de har samma efternamn, så anser gängen att de har medansvar för vad en person med samma namn eventuellt gjort sig skyldig till. Om även dessa nu har fått polisskydd har inte framkommit. I hela landet finns dessutom ytterligare 106 personer som delar efternamn med den gripne och kan misstänkas för att vara släkt och således nu kan utsättas för våld.

Det var inte särskilt svårt att ta fram adresserna. De kriminella i Rosengård klarar det förmodligen på lika kort tid som jag. Om jag hade samma efternamn som den gripne skulle jag vara lite försiktig ett tag framöver.

  1. Just precis – jag tänker som du, men polisen har också namn och adress på dem som uttalade hoten … vilka skulle ha blivit inplockade om det vore för … ja, du vet …

    Detta rättssäkra samhälle vi lever i …

    Jag är precis som de flesta malmöbor inte mer säker när jag lämnar mitt hem – och knappt i det heller. I dessa dagar har jag förresten kontakt med mäklare i vissa andra länder som kanske kan hjälpa mig i framtiden …

    Det finns bara ett men … Men jag älskar det Sverige jag växte upp i och där mina förfäder/mödrar vilar … och jag vill inte känna mig som svikare och …

    Vi ses på PI … eller?

Kommentarer inaktiverade.

