Red.

Wilhelm Agrell om avskaffandet av värnplikten.

In demokrati, försvar, Internationellt, politiker on 19 mars, 2011 at 10:20

Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys, men kanske mest känd som freds- och konfliktforskare, har skrivit en ny bok, ”Fredens illusioner”, om det svenska försvaret. Den här gången har han granskat tiden mellan kommunismens sammanbrott och idag. Den tid då Sveriges möjlighet att försvara land och folk lades ner.

Jag ska inte gå närmare in på boken eftersom jag inte läst den ännu. Den är en uppföljare på hans 25 år gamla verk om det Svenska försvaret från VK2 och under det kalla kriget. Jag ska nog beställa boken och läsa den en dag.  Men innan dess ska jag rekommendera en intervju med Wilhelm Agrell som finns på UR Play. Bland mycket annat klokt så säger Agrell ungefär vid 05:20 följande om nedläggningen av värnplikten:

”Det som jag menar är förödande med avskaffandet av värnplikten är att man klipper av det mest centrala bandet mellan försvaret och medborgarna.”

Detta är precis det bloggaren skrivit om flera gånger. Försvaret har blivit, som Agrell uttrycker det, ytterligare en ”expertmyndighet” och egentligen irrelevant för majoriteten av befolkningen. Det faktum att försvar och folk skiljs åt är farligt på flera sätt, och detta är bloggarens synpunkter, inte Agrells. Att försvaret blir irrelevant för folk i gemen är tillräckligt allvarligt i sig, men att folket blir irrelevant för försvaret är än värre. Bloggaren har tidigare pekat på de möjliga negativa konsekvenserna av att använda legosoldater utan förankring i folket istället för värnpliktiga. De troliga negativa konsekvenserna för det svenska folket av att försvaret numera knappt klarar av att under några dagar försvara regeringskvarteren – glöm resten av landet – är så allvarliga att jag knappt vill tänka på dem.

Tidigare på bloggen
Libyen och Sverige
Köttkvarnen maler vidare
Sverige ut ur Afghanistan!
Legosoldater är inte att lita på
Blackwater Sverige – verkligheten tränger sig på
Om maktvacuum och Sveriges roll i världen

Intervjun med Agrell
Wilhelm Agrell på UR

Källan till alltihopa
Bloggen Morgonsur, där jag hittade länken till intervjun med Agrell


Wilhelm Agrells bok för 198:- på Bokia
Samma bok på Bokus för 207:-
Boken på förlaget Atlantis för 220:-

