Red.

Om Gotlands strategiska betydelse.

In asylpolitik, demokrati, EU, försvar, Fredrik Reinfeldt, islamisering, kriminalitet, mångkultur, politiker on 1 april, 2011 at 21:18

Läste just ett intressant inlägg hos Thoralf Alfsson. Han är Riksdagsman och får därför gå på intressanta seminarier och föreläsningar om bland annat försvars- och säkerhetsfrågor. Häromdagen hade uppenbarligen Bo Pellnäs, säkerhetspolitisk expert, Karlis Nerenieks, generalmajor (res), fd rektor för Försvarshögskolan och Claes Arvidsson, ledarskribent på SvD, ett seminarium med titeln ”Stormakten Ryssland, Gotland och Sverige”. Alfssons inlägg, och kommentarerna efteråt, inspirerade mig till att skriva en egen kommentar, men den blev för lång så den fick bli ett inlägg på Verkligheten istället. Så här skrev jag:

Gotland måste ligga som en frestande gräddtårta mitt i Östersjön. Jag har ingen aning om räckvidden för missiler och annat, men jag kan föreställa mig att den som äger Gotland också, om man vill, äger Östersjön och större delen av södra och mellersta Sverige, hela Baltikum, södra Finland, södra Norge och kanske Öresund och en bit av Danmark. Inte ett flygplan, inte ett fartyg skulle kunna passera utan att Gotlands ägare tillät detta. Finland skulle kunna bli helt avskuret från omvärlden om Gotlands ägare så ville.

Alltför optimistiska
Jag är inte militär på annat vis än att jag gjort min värnplikt med goda vitsord och vet vad som är fram och bak på Kpist m/45. Jag var faktiskt till och med en god skytt med detta tämligen primitiva vapen. Däremot har jag ett stort intresse för Sverige som självständig nation, närtidshistoria och strategiska frågor i vårt närområde. Jag har nyligen läst Lars Wilderängs ”Midvintermörker” som jag fann vara en tankeväckande skildring av ett möjligt förlopp liksom de tidigare utgivna böckerna i serien ”Operation Garbo” och den ännu äldre ”Måndag klockan tre”. Möjligen kan jag misstänka att både Wilderäng och de mycket välrenommerade författarna bakom ”Garbo” (Ingemar Dörfer, Lars Christiansson, Bo Hugemark och Stellan Bojerud) är alltför optimistiska beträffande Sveriges chanser att dels stå emot av egen kraft, och dels att få internationell hjälp att motstå ett ryskt anfall. Men jag kan förstås ha fel, trots att Marinen befinner sig utanför Somalia, Armén i Afghanistan och Flygvapnet är på väg till Libyen.

Liten chans till stöd
Jag har all respekt för dessa personers kunnande i militära och strategiska spörsmål samt inte minst för deras analysförmåga, men jag skulle ändå vilja resa frågan om Sverige verkligen skulle kunna få omvärldens stöd i en försvarsstrid mot Ryssland, i synnerhet om angriparen förklarade sig nöjd med att lägga under sig Gotland och motiverade detta med till synes rättmätiga krav på att få garantera säkerheten runt gasledningen Nordstream. Den av alla kända utvecklingen i Europa under Tysklands expansion åren närmast före 2VK skulle kunna upprepas. Europas demokratier har ju inte blivit mer handlingskraftiga sedan trettiotalet, men kanske omfattas inte Ryssland av den politiska korrekthet som lamslår all vilja till självförsvar.

Sverige ointressant
Dessutom kan jag kanske tro att Ryssland faktiskt skulle nöja sig med Gotland. Resten av Sverige kan förefalla tämligen ointressant och utan större ekonomisk eller strategisk betydelse. Mer en börda än en tillgång, liksom. Västkustens port till Nordsjön och Atlanten kan förstås locka, men vem skulle våga blockera Kattegatt om Ryssland behärskar Gotland? Råvaror som malm och timmer har Ryssland förmodligen redan ett eget överflöd av, liksom besvärliga muslimska enklaver och terrorister. Sverige har väl heller inte längre någon industri som skulle kunna vara till någon egentlig nytta för Ryssland. Våra skolor visar stadigt allt sämre resultat, så en potentiell ockupant kan heller inte lockas av en framtida intelligensreserv. Något nationellt välstånd av någon dignitet lär heller inte med nuvarande utveckling kunna fresta.

Bättre för Sverige
Dock skulle en ockupation och en ny regim kanske till och med kunna vara bättre för Sverige än att fortsätta de senare årens utveckling. Vi skulle kunna få tillfälle att avskriva alla gamla skulder, kanske få kurage att sätta hårt emot islamiseringen, få våra gränser återupprättade och bli kvitt den ekonomiska länspump som EU utgör. Att vara underdånig mot Moskva är kanske inte värre än att vara det gentemot Bryssel.

Krig över Gotland
Nej, en ockupation av Sverige skulle kunna gå bort om man kunde ta och behålla Gotland, vilket idag skulle kunna ske utan skottlossning och blodspillan. Frågan är då om EU, Nato och USA skulle gå i krig mot Ryssland när kontrollen över Gotland redan är ett faktum. Jag tror inte det. Jag tror att när väl det energihungriga Europa vant sig vid att få leveranser av den ryska gasen, så skulle fortsatta gasleveranser vara viktigare än en okänd liten ö i Östersjön. Jag tror inte EU, Nato och USA skulle anse att det vara värt riskerna, förlusterna och besväret. (Uppdatering maj 2011: När nu Tyskland dessutom förklarat att man helt ska skrota kärnkraften kommer landet sannolikt att bli än mer beroende av att ingenting stör tillflödet av den ryska gasen. Det lär göra tyskarna ännu mindre benägna att rösta för ett eventuellt ingripande till Sveriges hjälp.)

Vem vill dö för sju-klövern?
Om vi vill försvara oss, måste vi nog göra det själva precis som på sextiotalet. Men frågan är om vi verkligen vill försvara Sverige som det omskapats av de senaste trettio årens regeringar. Vill vi dö eller lemlästas för att försvara Fredrik Reinfeldt, Håkan Juholt, Sten Tolgfors, Maud Olofsson, Gudrun Schyman, Lars Ohly eller resten av sjuklöver-regimen; vill vi riskera våra liv för att försvara den politiskt korrekta ordning som givit oss genuspedagoger, vitpixling, DO, bidragsbedrägerier, åldringsrån, muslimska enklaver, skolor med allt sämre resultat och nästintill världsrekord i våldtäkter och andra grova brott… eller vill vi se vad annat som kan erbjudas?

I sanning en samvetsfråga för 2010-talet.

Thoralf Alfssons blogg

  1. […] Ref: Vem vill dö för sjuklöver Verkligheten […]

  2. Som gammal stridsflygare så skulle jag aldrig offra mitt liv för 7-klövern! Fredrik ”Barbaren” och ”Måna Muslim” kan dela på min plats, men jag antager att de ”flyr fältet snabbare än att tugga i sig en toblerone”!
    Förresten, så är det bara bra att ryssarna övertager Sverige och får ordning på invandringen! Ryssarna hatar nämligen muslimerna!

  3. Fördelar med rysk ockupation och även sista stycket har även jag funderat en del själv på.

    ”Vem vill dö för sju-klövern?”

    I alla tidigare ideologiska system som vi haft så fanns det starka ideer och mekanismer som folk var redo att dö för. T o m för bara trettio år sedan så var folk beredda att springa ut i skogarna och kämpa gerillakrig mot ryssen. Detta hänger samman med att de systemen var mer eller mindre organiska framväxter ur folkdjupet. En stark stat som tillrättavisar förvisso men den rena protestantiska läran, kungen och folket eller tidigare nittonhundratalets folkgemenskap var något som sågs såpass viktigt att man men vapen i hand var redo att försvara det.

    Har aldrig träffat en människa som varit redo att dö för varken HBT-dagis eller den medvetna etniska omvandlingen som vår regering forcerar med en iver och intensitet som bäst beskrivs som fanatisk. Hela systemet är totalt nihilistiskt och då finns det inget att offra sig för. Förutom kanske om betalningen är stor nog, vilket förklarar varför vi inrättat en yrkesarme.

    Vilket leder till varför en rysk ockupation kanske inte är så tokig ändå. Mycket av vårat folkförrädiska styre skulle då helt enkelt omöjliggöras då det ur rysk synvinkel är totalt jävla vanvett vad vi sysslar med.

  4. Ja, det var min undran. Och det var intressant att se att fler hade funderat på detta. Det överraskade mig lite, fast det kanske inte borde gjort det med tanke på vad jag känt bland vänner och bekanta under senare år.

  5. Det här med avskaffandet av värnplikten och införandet av yrkesarmén är något jag själv är starkt kritisk till. Jag har skrivit om det här och här och här och här.

Kommentarer inaktiverade.

