Red.

Sveriges framtid… vill du vara med?

In asylpolitik, islam, islamisering on 19 april, 2011 at 22:57

Jag tittar på videoupptagningarna från Kortedala Torg, där de unga salafisterna i helgen arrangerade ett möte med den ökände islamisten och homofoben Bilal Phillips. Trots (eller kanske tack vare) Phillips kontroversiella åsikter och uttalanden om bland annat kvinnor och homosexuella föranledde konferensen inga som helst protester, i synnerhet inte från vänstern.

Att konferensen inte föranledde några protester visar bara hur långt islamiseringen gått i Sverige. Hur långt vänstern och den politiska eliten är beredda ursäkta denna människofientliga ideologi. Det var högst en handfull personer som fanns på torget utanför Kortedala folkets hus. Ett par-tre av dem videofilmade eller fotograferade och dessa utsattes genast för mer eller mindre uttalade hotelser från salafistgruppens vaktposter. Här är en av dem.

Denne man har blivit lite av en kändis på kuppen
och även lagt upp en egen videokommentar.
 

Vid det har laget var stämningen på väg att bli otäck. Det var bara polisens närvaro som lugnade ner situationen. Muslimerna, möjligen utom den rödskäggige på bilden, gillade inte att bli filmade och verkade vara på väg att göra något åt saken när polisen grep in.

Men det var inte detta som fångade min uppmärksamhet. Det var de unga muslimernas uppenbara arrogans. De känner vinden i ryggen, vet att deras ideologi är den rätta och att svenska myndigheter håller dem om ryggen och ser till att ingen säger något ofördelaktigt om dem och deras ideologi. De känner sig som vinnare.

De kan mycket väl vara Sveriges framtid. Men det är en framtid jag inte vill leva i. Jag känner att det inte finns plats för både denna ideologi och demokrati, mänskliga rättigheter och likhet inför lagen i samma samhälle. En dag kommer det till ett avgörande. Då får vi se om Sverige kan leva vidare.

Gå till videosidan och se klippen.
Mer om konferensen

Uppdatering:Tagit bort namnet på den rödskäggige och tagit bort formuleringen om bidragsförsörjning. Det var orättvist och inget jag kunnat verifiera.

 

  1. Har kontaktat granskningsnämnden och kommer även att göra en polisanmälan för förtal om du inte tar bort detta inlägg. MVH Mattias Lamonega Bolander

  2. […] Här hittar du det förra inlägget […]

  3. Jag ska inte vara omöjlig. Om du som klagat kan förklara vad i mitt inlägg som du tycker är förtal, så ska jag ta din begäran under övervägande.

  4. Hej och tack för ditt svar men du har ingen rätt enligt datainspektionen att publicera mitt namn eller fotografi, utan mitt samtycke. Se: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/dina-rattigheter/

    ”Men det var inte detta som fångade min uppmärksamhet. Det var rödskäggs uppenbara arrogans och hånfulla flin. Studera hans ansikte. Han känner vinden i ryggen, han vet att hans ideologi är den rätta och han vet att svenska myndigheter håller honom om ryggen, betalar hans uppehälle och ser till att ingen säger något ofördelaktigt om honom och hans kompisar. Han känner sig som en vinnare.

    Han kan mycket väl vara Sveriges framtid. Men det är en framtid jag inte vill leva i. Jag känner att det inte finns plats för både denna yngling och demokrati, mänskliga rättigheter och likhet inför lagen i samma samhälle. En dag kommer det till ett avgörande. Då får vi se om Sverige kan leva vidare.”

    Vad i videon säger något om min ideologi, att staten betalar mitt uppehälle, att jag inte har en plats i sveriges demokrati? En man som filmar iförd stora glasögon, en munkjacka med huvan nere över mössan som sitter strax över ögonen. Han hade även en jacka med huva, och tittade ner så att hans mun skymdes av jackan. Han ville filma oss men så fort vi filmade honom så ställde han sig bredvid polis.
    Jag vet att andra muslimer inte tycker om att bli filmade, jag har personligen inget emot det, men hade jag vetat att det skulle blåsas upp till något så stort, hade jag låtit honom filma ihjäl sig. Vi kända oss kränkta helt enkelt och det råder mötes-, organisations- och t.o.m religionsfrihet i den demokratin jag är en del av.
    Jag ler för att jag tyckte situationen var rätt bisarr och fånig, medan du verkar tolka det som att det är ett tecken på att man är en islamistisk fundamentalist. Du har inte rätt och dra dem slutsatserna, sedan publicera det utan att ha utgivningstillåtelse. Dessutom bryter du klart mot datainspektionens regler.

    Jag uppskattar att du tänker överväga att ta bort samtliga inlägg om mig. Annars har jag redan övervägt färdigt om att både göra en polisanmälan för förtal och anmäla dig och din blogg till datainspektion. Tack o hej. MVH Mattias

  5. 1. Du skriver: ”… du har ingen rätt enligt datainspektionen att publicera mitt namn eller fotografi, utan mitt samtycke.”

    Datainspektionen skriver: ”Så kallad ostrukturerad personuppgiftsbehandling, som exempelvis publicering av personuppgifter i löpande text på en webbsida, är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker den som uppgifterna avser. För att avgöra om en behandling av personuppgifter är kränkande måste man göra en samlad bedömning av hur känsliga uppgifterna är, i vilket sammanhang de förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerar att få, samt vad behandlingen kan leda till. Man får således göra en avvägning i det enskilda fallet där den registrerades intresse av en fredad, privat sfär vägs mot andra motstående intressen.”

    Svar: Något samtycke för att publicera namn eller fotografi krävs alltså inte. Du har ju själv heller inte direkt försökt undvika publicitet, utan till och med lagt ut en egen video på nätet. Genom detta skulle man med visst fog kunna hävda att du gjort dig själv till en offentlig person och som sådan får man tåla betydligt mer kritik än andra.

    2. Du skriver: ”Vad i videon säger något om min ideologi, att staten betalar mitt uppehälle, att jag inte har en plats i sveriges demokrati?”

    Svar: Eftersom du medverkade vid den yttre bevakningen av konferensen med Bilal Philips utgår jag från att du är troende muslim, och troligen också ansluten till TUFF som ju är en erkänt islamisk organisation. Som bekännande muslim har du anslutit dig till islam, och därmed annammat en enligt min mening totalitär ideologi nödtorftigt dold under en täckmantel av religion. Islam och sharia omfattar normer och bestämmelser som inte är förenliga med vad jag anser är demokrati, mänskliga rättigheter, likhet inför lagen och lika rättigheter för män och kvinnor, för att bara nämna några av de västerländska landvinningar som jag värdesätter högt. Att jag skrev att samhället betalar ditt uppehälle utan att kontrollera hur det faktiskt förhåller sig var däremot onödigt och orättvist. Det ber jag om ursäkt för. Jag ska kolla upp det senare. För att i någon mån dock kompensera min researchmiss har jag tagit bort ditt namn från bildtexten och putsat lite på texten. Jag har å andra sidan sett uppgifter om att TUFF, som arrangerade seminariet med Bilal Philips, fick statliga bidrag för detta.

    3. Du skriver: ”Jag ler för att jag tyckte situationen var rätt bisarr och fånig, medan du verkar tolka det som att det är ett tecken på att man är en islamistisk fundamentalist. Du har inte rätt och dra dem slutsatserna, sedan publicera det utan att ha utgivningstillåtelse.”

    Se texten från Datainspektionen ovan.

    Svar: Att tolka en bild och dra slutsatser utifrån den torde vara fritt för envar. Något publiceringstillstånd behövs heller inte.

Kommentarer inaktiverade.

