Red.

Alternativa länder att flytta till.

In asylpolitik, demokrati, EU, Internationellt, invandring, islamisering, kriminalitet, mångkultur, parallellkultur on 15 maj, 2011 at 19:07

Efter Bengt Westerberg och indoktrineringsuppdraget, gårdagens utspel av Erik Ullenhag och islamisterna och Tobias Billströms tidigare beställning av en snabb lagändring för att kunna ta in fler somalier började jag fundera. Det kanske vore läge att bo någon annanstans. Kriterierna för detta alternativa boende bestämde jag som mildare klimat, någorlunda stabil regering, inte alltför många gangsterligor och framförallt inget islamiskt inflytande, helst ingen islamisk närvaro alls. Jag började leta efter ett lämpligt land. Och jag blev djupt besviken.

Bland Jordens 244 länder (varav 194 självständiga stater) verkar det inte finnas ett enda som inte har större eller mindre islamisk närvaro. Inte ens Island, Färöarna eller Japan, som jag länge trodde var förskonade, har klarat sig. De länder som har lägst antal muslimer (upp till 0,1 procent av befolkningen) och samtidigt varmt klimat visade sig företrädesvis ligga i Mellan- och Latinamerika:

Costa Rica, Guatemala, Jamaica, Nicaragua, Paraguay, Peru, Puerto Rico, Uruguay, Mexico, Colombia, Bolivia, Dominikanska Republiken, Equador, El Salvador, Haiti, Chile, Belize, Honduras, Brasilien och Kuba. Till dessa får man också lägga Vietnam, Vanuatu, Vatikanen, Leshoto, Laos, Papua Nya Guinea, Taiwan, Portugal och Japan.

Här får man ha i minne att 0,1 procent av befolkningen betyder helt olika saker i länder som Mexico (110.000 personer) och i Jamaica (1.000 personer).

De följande kriterierna, en rimlig nivå av ordning och reda och en någorlunda stabil regering, sållade hårt bland kandidaterna i Latinamerika. Kvar blev bara Vatikanen, Taiwan, Portugal och Japan. Vatikanen ligger i Rom som ligger i Italien som har stora problem med muslimska migranter från Nordafrika, så det går bort. Dessutom tror jag inte Vatikanen skulle ta emot en flykting från Sverige. Portugal är nog än så länge lite för fattigt för att locka särskilt många migranter från Mena-området, så det skulle kunna vara ett alternativ. Dessutom är Portugal EU-medlem så det är i princip bara att flytta dit. På plussidan noterar vi också att Portugal hotas av en allvarlig ekonomisk kris, så det kan göra att fastigheter där blir billigare (jag vet att det är elakt att tänka så). Men om Portugal kommer på fötter ekonomiskt kan situationen snabbt ändra sig och då kan man drabbas av en massiv migrantström från Nordafrika likt den Italien kämpar med just nu. Kvar finns Taiwan och Japan. Jag vet inte hur det är med Taiwan, men Japan är vad jag förstått mycket restriktivt mot invandring. Dessutom ligger båda länderna väldigt långt bort. Ronden går till Portugal.

Det blev alltså inte mycket kvar att välja på om man vill ha bättre väder. Men om man kan leva med ett klimat liknande vårt eget så finns det lämpliga ställen inte allt för långt borta. Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Armenien, Tjeckien, Slovakien, Isle of Man och Vitryssland. Finland får också komma med trots att andelen muslimer där anges till 0,2 procent och antalet till 50.000. Det är i alla fall bättre än Sveriges 700.000 (eller kanske en miljon jämnt).

När vi tillämpar kriteriet om ordning och reda, mm, på denna lista så faller återigen många bort. Kvar blir Island, Isle of Man och Finland. Plus tidigare nämnda Portugal. Vår shortlist ser alltså ut så här:

Finland 0,2 procent, ca 50.000 muslimer
Island <0,1 procent, ca 600 muslimer
Portugal 0,1 procent, 10.000 muslimer (vissa säger 40.000)
Isle of Man  < 0,1 procent, ca 70 muslimer
Färöarna, redovisas med Danmark, men det lär finnas en muslimsk Ahmadiyya-församling startad 2010

Så, om vädret är avgörande får det bli Portugal. Isle of Man har visserligen ett jämnt atlantklimat där det aldrig blir riktigt kallt, men det blir å andra sidan heller aldrig riktigt varmt. Om vädret inte spelar någon roll får det bli Finland.

Wikipedia

  1. Hej. Vem är du? Finns du på Facebook?

  2. Jodå, kolla efter Verkligheten Sverige. Må bra!

  3. Detta skrev jag igår på en sajt – minns inte var …
    ____________________________________________________

    Hemma igen från en upptäcktsresa i Portugal har jag funderat …

    Under mycket vandrande och resande i Lissabon – t o m i ytterområden och förorter – lyckades jag inte få se en enda niqab eller burqa … inte ens ett religiöst beslöjat kvinnohuvud. Den enda svartklädda kvinna med täckt huvud som jag såg var en katolsk änka på en kyrkogård jag besökte.

    Naturligtvis följde jag via teve rättframma nyheter om det som hände i landet och debatter om det ekonomiska läget. Jag förvånades över hur politiker och myndighetspersoner i olika sammanhang framträdde i teve … och hur de munhöggs när deras åsikter gick isär. Pixling förekom emellanåt men bara när det gällde oskyldiga människor som inte hade med händelsen att göra.

    En kväll i en förort brände ett stort gäng slynglar kontainrar o dyl och först på plats var naturligtvis brandkåren … som inväntade polisen precis som här. Men vilka poliser gjorde utryckning??? Jo, kravallpoliser med hjälmar, sköldar och vapen och de sög in ledarslynglarna utan föregående mankemang eller diskussion. Vad som sedan händer med smågangstrarna vet jag inte.

    Nu är ju Lissabon huvudstad och kan inte jämföras med Sveriges tredje stad. (Bara en enda sprängd bankomat under hela tiden jag var där – och det var utlänningar som stod bakom, sa både teve och tidningar. Tre bomber i Malmö under samma tid …) Men som i övriga landet har man två slags poliskommandon – Policia och GNR (nationalgardet) – och de var allt annat än osynliga i gatubilden oavsett om oegentligheter var på gång eller inte – i bil, på mc eller patrullerande. De senare var mycket trevliga att prata med och helt okunniga om de svenska förhållanden som vi upplyste dem om. Det är tuffare tag i Portugal.

    Och politikerna säger sig åtminstone värna mer om det portugisiska folket än som det är här i Sverige. Det är dessutom en självklarhet att alla som bor i Portugal ska lära sig och använda det portugisiska språket – ingen kunde förstå när vi berättade att det var frivilligt i Sverige att lära sig svenska, att någon kunde bo här utan att tala svenska.

    En del beklagade att invandringen blivit så stor(!) där, men framhöll att ukrainare och ryssar (som är den största gruppen) är så duktiga på att jobba och ordna sina liv. Inga problem med dem. Arbetskraftsinvandrare är de enda som gäller – resten ses som illegala som inte har rätt att vara där. Rumäner blev vi varnade för då de tigger, själ och luras. Zigenare? Nej, rumäner, för zigenarna kommer från Spanien och är en helt annan folkgrupp, som inte försörjer sig som rumänerna. Rumäner=romer? (De rumänska kvinnor som gick runt och sålde plåster, tiggde eller liknande var klädda som vilka andra kvinnor som helst – jag såg inte skillnad på dem och övriga. Inga dubbla kjolar där inte, eller huvuddukar och tingeltangel.)

    Det portugisiska folket samlades emellanåt och protesterade mot det ena eller andra – endagsstrejker förekom också. Jag fattade inte hur de lyckades samla så många tusen från en dag till en annan – fackorganisationer låg bakom en del men inte alla demonstrationer. Det verkade som om organisationsförmågan är enorm – alltså inte som här.

    Protester mot banker och storföretag, mot EU, EMU och mot att landet ska ta emot lån från EU!!! ”De pengarna går bara till bankerna och ner i de rikas fickor.” En taxichaufför sa: ”Det finns ingen medelklass kvar längre, bara de riktigt rika och de riktig fattiga som blir fler och fler.”

    När vi berättade för dem vi mötte hur det går till i Sverige och hur våra rikspolitiker beter sig och säger om svenska folket häpnade alla. De fick snabbt det hela klart för sig: ”De vill utrota svenskarna!”

    ______________________________________

    Verkligheten, Portugal är ett underbart land … men mycket är annorlunda där. En del mer byråkratiskt, annat mindre. Det finns knepigheter som t o m portugiser tycker är vansinniga.

    Ska man bo i Portugal måste man ha en bostad. Har man gott om pengar kan man köpa villa eller ägarlägenhet. Inga problem, tycks det. (Priser som i Sverige.) Har man mindre måste man hyra lägenhet – och här kommer problemen: det finns inte så många hyreslägenheter. Och … en icke-portugis (det räcker inte med EU-medborgarskap) måste ha en borgensman (som liksom hyresvärden ska ha betalt för sitt engagemang). Och borgensmannen ska vara en brasiliansk investerare, sades det mig. Helt knäppt och märkligt, tyckte även mina vänner som sedan länge äger sina bostäder. Men fan den som ger sig …

  4. PS. Jag lärde mig en del om portugisiskt sätt att komma överens.

    ”Nej, det går inte, det är helt omöjligt! Man måste först …”

    Efter diskuterande hit och dit och fram och tillbaka under kanske en halv eller en timme når man en lösning och hela situationen blir som man önskade från början. Ganska fantastiskt! Men för att klara sådana situationer måste man behärska språket eller ha en bra tolk …

  5. Tack, Maja! Det var intressant. Jag har bara varit i Portugal en gång och då i Lissabon. Det var en stad som kändes lite förfallen, men som tycktes ha en gloriös historia; en lysande framtid bakom sig, som man säger. Annars känner jag bara bara en portugis; när han blir lite berusad brukar han berätta lite om sina upplevelser som officer i Angola… Lustigt att jag råkade välja samma land som du tydligen är väl förtrogen med.

  6. Var det svårt att lära sig portugisiska? Jag har alltid tyckt att det språket låter vackert, men det är nog mest den brasilianska varianten man hör. Den enda jag känner som talar portugisiska är tidigare nämnde man, och han säger nästan aldrig något på språket.

  7. Tja, jag bor i Schweiz och tcker att det är bra här. Visst, på pappret finns det en högre andel muslimer än vad du önskar men det är helt andra muslimer än i Sverige. Det finns i princip två grupper:
    – Rika araber
    – Muslimer från Balkan länderna.

    Grupp 1 är inga problem alls men grupp 2 kan väl ställa till en del. Dock har man här väldigt hårda regler och de som inte sköter sig åker ut. Dessutom är immigrationen från icke västländer i princip stoppad sen många år och lagstiftningen (förbud mot minareter, etc) gör att aktivt troende muslimer snarare söker sig bort.

  8. Tack för din input. Jag skulle kanske haft med Schweiz, men jag var ute efter minsta möjliga islam-kvot. Det jag inte visste, och som gjorde mig orolig, var att jag inte kunde hitta ett enda land utan muslimer. Inte ens Färöarna…

  9. […] (Wikipedia) Tidigare inlägg om alternativa länder Dela med dig:FacebookTwitterStumbleUponRedditE-postLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

Kommentarer inaktiverade.

