Red.

Mohammed i Gothem.

In dhimmifiering, islamisering, media on 1 augusti, 2011 at 22:31

Jag bläddrar igenom Svenska Dagbladets kulturdel från den 26 juli och hittar ett illustrerat reportage om gotländska kyrkor. Gotland har ovanligt många kyrkor per innevånare och många av dem är dessutom fina exempel på medeltida kyrkobyggnad och kyrkokonst. Så även Gothems kyrka, som dessutom innehåller något så ovanligt som en avbildning av profeten Muhammed daterad 1500-talets mitt.

Bild 4 av 6. Mahomet med turban och plym.

Reportaget i SvD är en anmälan av en ny arkeologisk guidebok ”Det medeltida Gotland” av Anders Andrén, som är professor i arkeologi vid Stockholms universitet. Bilden på Muhammed, liksom bilden av Påven strax intill, anses vara en varning till församlingen att inte förfalla i vantro. Muhammed i Gothem ser kanske inte riktigt ut som jag skulle föreställa mig profeten, men med tanke på att konstnären troligen inte, och jag definitivt inte, träffat modellen kan ju bådas våra idéer vara lika bra. Turban har han i alla fall, komplett med en fräsig plym. Plus stiliga knävelborrar.

Idag är ju inte avbildningar av Muhammed lika problemfria som på 1500-talet, i synnerhet inte om de är avsedda som en varning, så man kan kan ju undra om SvDs redigerare har tänkt sig för innan man valde ut just den här bilden till sin bildserie. Att man på annat håll tidigare väl insett att den gamla kyrkomålningen inte är direkt politiskt korrekt framgår av sajten Guteinfo. Där har man också en sida om Gothems kyrka, men där har man uttryckligen avstått från att visa bilden på Mohammed med hänsyn till det kontroversiella motivet:

 ”Det finns en målning från mitten av 1500-talet i kyrkan som jag inte kommer att lägga ut ty den visar Mohammed själv.”

Jag tycker Guteinfo visar prov på något som skulle kunna kallas själv-dhimmifiering. Låt oss nu se hur länge bilden får ligga kvar hos SvD…

SvD ”Medeltidsrunda till Gotlands skatter
Guteinfo ”Gothem kyrka

