Red.

Dagens Nyheters förlorade heder.

In demokrati, diskriminering, Fredrik Reinfeldt, mänskliga rättigheter, media, politiker, press, sanning och lögn on 29 september, 2011 at 13:47

Man får tycka vad man vill om Sverigedemokraterna. Många gör det. Det är också fritt fram för alla som vill och orkar att försöka gräva fram skit om partiet, dess ledamöter och medlemmar. Även detta engagerar många människor, främst inom media. Det är okej, även om man kan tycka att det vore klädsamt om grävandet ibland även omfattade några fler partier. Det finns säkert något intressant att avslöja även om Sjuklöver-partierna.

Har man ställt sig på de politiska barrikaderna får man så klart finna sig i att pressen försöker dra ner ens byxor. Att ens uttalanden förvanskas och att man blir felciterad av motstådare och media hör väl till politikens villkor. Men jag tycker att det får finnas några gränser, och i ”avslöjandet” av SD-ledamöternas taxiresor tycker jag DN har passerat minst en sådan.

Bland de SD-riksdagsledamöter som, trots att de av Säpo uppmanats att välja taxi hellre än andra färdmedel, implicit utmålas som parasiter finns även Lars Isovaara (Sd) och det är här jag tycker att DN gör ett elakt övertramp. Lars Isovaara är rullstolsburen och även om han kanske inte är absolut beroende av att åka taxi, så underlättar det naturligtvis hans liv och arbete högst väsentligt. Lägg till detta den ständiga hotbilden mot SDs ledamöter, AFAs omvittnade brutalitet och Isaovaaras rimligen nedsatta förmåga att fly från, eller kämpa mot, en angripare känns det högst rimligt att han får åka taxi på vår bekostnad.

Om DN skulle gjort samma övertramp mot en rullstolsburen riksdagsledamot från något annat parti hade man med största sannolikhet fått hård kritik. Nu är det märkligt tyst. Nu gäller det ju bara en Sverigedemokrat.

DN borde skämmas.

  1. Som fd riksdagsledamot (SD) kan jag meddela att mitt färdtjänstbevis har nr 13306147. Föreslaget av läkare, granskat av färdtjänstutredare, godkänt av tillståndsgivande myndighet.

    I likhet med partivän (SD) Lars Isovaara är jag hänvisad till rullstol. Dock kan jag periodvis röra mig med rollator. DN:s taxigranskning är ett påhopp på oss handikappade eftersom våra särskilda problem med transporter inte omnämns, utan vi begabbas som slösaktiga med allmänna medel.

    Stellan Bojerud

  2. Jag har följt din blogg och förstått att din hälsa inte är på topp. Jag uppskattar jag dina inlägg och jag är glad att hälsan inte annat än undantagsvis hindrat dig från att skriva. Jag tycker som framgått att behandlingen av Lars Isovaara (jag hade stavat hans namn fel men ändrat i inlägget) inte är värdigt en stor tidning som vill vara seriös. Man kunde gott utelämnat Isovaara från listan, men då hade man kanske bara fått nio SD-ledamöter, eller alternativt en tionde som hade lägre taxiresande än Lars Ohly, och det fick väl inte ske.

Kommentarer inaktiverade.

