Red.

Muslimsk klagosång.

In asylpolitik, demokrati, dhimmifiering, invandring, islamisering, parallellkultur on 21 november, 2011 at 20:53

Safiyah Noormohamed är en ung kvinna som enligt egen utsago bor i Sverige. Hon säger sig dessutom tala svenska, se sig som svensk (indier) och hon påstår sig fira jul. Ändå har hon inte förstått någonting av vad det svenska samhället går ut på.

Safia Noormohammed har av allt att döma kunnat tillgodogöra sig mycket av det som det svenska samhället erbjuder. Åtminstone i materiellt hänseende. Hon har förmodligen gått i skola och lärt sig läsa och skriva ord som ”diskurs”, kommit i åtnjutande av sjukvård, troligen fått yrkesutbildning, kanske studiebidrag och framför allt givits möjligheten att växa upp i fred och välstånd. Ändå har det allra viktigaste undgått henne.

Som ung vuxen kan hon nu obehindrat fortsätta att njuta av frukterna av att leva i demokratiskt västerländskt samhälle. Hon kan använda sin demokratiska frihet att engagera sig mot demokrati, mänskliga rättigheter och likhet inför lagen. Hon utnyttjar sin frihet att avskärma sig från samhället och manifesterar sin religio-politiska hemvist genom att bära huckle och vägra hälsa på män. Ändå säger hon sig vara förtryckt. Så här skriver Safiyah Noormohammed:

”För mig är frihet att kunna bestämma över sina egna val här i livet. Inom min så kallade frihetsram skall man inte vara påtvingad att följa en viss ideologi som råder i landet eller vara tvungen att lämna sin identitet i jakt på integration.”

Det slår mig att frk Noormuhammed har allt möjligt utrymme inom hennes ”frihetsram” och hon utnyttjar också dessa friheter till fullo. Hon tvingas inte att följa en viss ideologi. Hon behöver inte ”lämna sin identitet”, om den nu sitter i hucklet. Hon fortsätter sin litania:

”Fördomar om slöjbärande tjejer och muslimska tjejer som avstår från att skaka hand med främmande män är flera. Kvinnorna som vägrar skaka hand anser man vara ohövliga och slöjan kan inte symbolisera något annat än ett förtryck från hennes manliga omgivning hemma.”

I vårt samhälle och i vår civilisation anses det av hävd och konvention mycket ohövligt att inte hälsa på sina medmänniskor genom att ta dem i hand. Det kan jämställas vid ett uttryck av förakt och utgör en grov förolämpning. Genom att erbjuda sin hand visar man att man är rättfram och har ärliga avsikter. Detta kan naturligtvis vara annorlunda i frk Noormuhammeds civilisation, men det är arrogant och förmätet av henne att klaga på oss när hon vägrar att anpassa sig till en av våra mest grundläggande umgängesregler. Beträffande hucklet, så är det okej om hon inte vill att det ska symbolisera förtryck från en patriarkalisk klankultur. Men med den förklaringen borta från bordet återstår bara slutsatsen hon är islamisk fundamentalist och ingen vän till vårt land och vår civilisation. Hon fortsätter:

”Om vi nu är så moderniserade här i väst att alla är tillåtna att följa olika ideologier så länge den inte går ut på att skada andra, varför får inte jag följa min fullt ut? Varför skall jag känna mig illa till mods och vara tvungen till att ta i hand för att kunna etablera en god relation med en främmande man i exempelvis skolan eller i jakt på ett arbete? Varför skall jag vara den som blir uttittad i butiker av försäljare för deras misstankar om att jag skall stjäla? Varför tror folk att alla tjejer med slöja blir bortgifta? Det finns killar som också blir bortgifta, jag rekommenderar er att läsa om Arkaan Asads berättelse om ni möjligtvis inte redan har gjort detta.”

Frk Noormuhammed får helt uppenbart följa sin ideologi så långt den bär. Men om det är så att hennes valda ideologi får henne att känna sig illa till mods, kanske hon skulle fundera på att anamma en annan ideologi; en som hon kan stå för. Vidare står det henne naturligtvis fritt att vägra att hälsa på folk med handslag, men som alla andra måste hon naturligtvis inse att allt handlande får konsekvenser. Det är förståeligt om arbetsgivare tvekar att anställa folk som i alla fall symboliskt spottar dem i ansiktet. Hon skriver vidare:

”Det finns ett citat som menar på att man ska ‘ta seden dit man kommer’. [sic] Detta håller jag med om, integration är för mig självklart. (…) Det finns, enligt mig, inget typiskt ‘Svensson-ideal’ förutom att vara vänlig, respektera lagen och sin sociala omgivning vilket jag anser mig själv göra.”

Huruvida frk Norrmuhammed är vänlig och respekterar lagen tycker jag vi kan förutsätta. Men det står för mig helt klart att hon i alla fall inte respekterar den del av sin sociala omgivning som har en annan religio-politisk inställning än hennes egen.

”Avslutningsvis vill jag medge att jag är förtryckt. Dock inte av min pappa och inte av min bror utan för att jag tvingas skaka hand med främmande män för att kunna etablera en ‘god samhällsanda’. På så sätt är jag helt enkelt påtvingad att följa normer och en viss ideologi, i ett land med formella lagar som inte tvingar till det.”

Vad frk Noormuhammed trots sin utbildning uppenbarligen inte förstått är att alla samhällen byggs och vidmakthålls av en sorts god samhällsanda; vissa uppförandekoder som gjorts gemensamma. Ett sätt att lösa frk Noormuhammeds problem är att hon börjar tillämpa darura. Annars får hon väl börja fundera på om hon är helt kompatibel med det svenska samhället, och om det inte finns andra samhällen i världen som skulle passa henne bättre. Vi lever faktiskt i en global värld där alla ska ha frihet att röra sig över gränserna och bosätta sig varhelst man vill.

Newsmill
Begreppet darura

  1. Som jag skrev på en annan blogg: Vad jag vet är det ingen som förbjuder Safiyah Noormohamed att bosätta sig någon annanstans i världen. Det finns många platser på jorden där hon inte behöver ta någon i hand. Dessa rekommenderas varmt.
    I detta landet hör handslag emellertid till folkvett.

  2. Man kan också notera att Newsmill har gjort det omöjligt att kommentera hennes drapa.

    Överraskad? Någon?

  3. Nej, det är inte överraskande. Inte heller är jag egentligen förvånad över att de blockerat min track-back till inlägget.

Kommentarer inaktiverade.

