Red.

Skapandet av vänsterns nya idoler.

In Etiopien, journalister, media, press on 5 januari, 2012 at 00:24

Aftonbladet hör till de tidningar som bestämt sig för att se fallet med de i domstol dömda frilansarna Martin Schibbye och Johan Persson endast från ena hållet. Ja, vid närmare eftertanke finns det väl inga inom gammelmedia som inte ylar med i kören. Ivan Pavlovs forskning skulle här kunna ge anledning till ytterligare intressanta studier. Intressant också att revolutionsromantiken lever kvar.

Först var det MedieVärlden, mediebranschens publikation för inbördes beundran, som med ett djärvt grafiskt grepp eleverade Persson & Schibbye till samma ikoniska nivå som Che Guevara, Angela Davis och Dawit Isaac.

Nu senast är det Aftonbladet som hjälper till med mytbildningen med följande faktiskt rätt snygga illustration. Så blev alltså två mediokra frilansare förvandlade till en logotype för den mediesvenska inaveln. Undrar om de får betalt för utnyttjandet av sina bilder och namn nu när de har fått sina femton minuter.

Nåväl. Eftersom ingen i den svenska gammelmedievärlden tänker självständigt under någon längre tid, så misstänker jag att det finns fler exempel på liknande ikonografi ute i landets tidningsspalter. Om du hittar ett så skulle jag uppskatta om du skickar en bild eller en skannring…

  1. Tänk att … det finns så många urblåsta hjärnor i världen! Beror det på miljöförgiftning eller knark? Eller bådadera?

    Först när jag såg bilden här tänkte jag: Så mitt i prick, måste vara satir eller nåt! Enögda journalister, alltså!

    Och sedan funderade jag över syftet med bilden: Tror skaparen av den att hela världen förstår svenska? Eller var tanken inte att rikta en vädjan till rättsväsendet i Etiopien? Var det bara – som vanligt – ett utslag av en egotrippad mediaindivid: ‘Titta på mig nu, hörni, titta så duktig jag är!’?

    Jag tar mig om hakan och undrar …

  2. Som jag antydde så tror jag att man försöker skapa en symbol att samlas runt, likt bilden på Che Guevara. Man behöver något enkelt och grafiskt som är lätt att trycka på knappar och t-tröjor. Den där Persson (tror jag) är till och med lite lik Guevara, åtminstone i MedieVärldens version. Diktaturer är ofta duktiga på enkel slagkraftig grafik, jämför propagandabildmaterialet från Nazityskland, Mussolinis Italien, Sovjetunionen, Kina, Nordkorea… eller Hamas, m fl.

Kommentarer inaktiverade.

