Red.

Apropå ”ensamkommande”.

In "ensamkommande flyktingbarn", asylpolitik, äldrevård, diskriminering, Fredrik Reinfeldt, invandring, parallellkultur on 27 februari, 2012 at 15:09

Mopsen’s blog har en intressant uppgift om vad ”ensamkommande” egentligen kostar. Och uppgifterna kommer från tidningen ”Riksdag & Departement”. Mer officiell än så kan nog en tidning inte bli i Sverige. Så här skriver Mopsen:

”Rekord för ensamkommande flyktingbarn?
Tidningen Riksdag & Departement nr 7/2012 upplyser att Riksrevisionen hittat intressanta fakta. I Sigtuna kommun kostar ensamkommande flyktingbarn 15.816 kronor – per person och dygn. Så räknar vi 15.816 kronor x 365 dagar och får fram siffran 5.772.840. FEM MILJONER SJUHUNDRASJUTTIOTVÅTUSEN KRONOR! – för ett enda “flyktingbarn”.”

Så långt Mopsen. Vi kan inte hitta uppgiften på R&D’s hemsida, men vi har ingen anledning att misstro skribenten. Uppgifterna från R&D skänker ju också ett nytt ljus åt neddragningarna i äldrevården och det av Statsminister Fredrik Reinfeldt nyligen framförda önskemålet om att pensionsåldern skulle höjas till 75 år.

Mopsen’s blog
Vårt tidigare inlägg om höjningen av pensionsåldern

  1. Det är då förbålt vilken tur att jag personligen inte måste ta hand om en så kallad ensamkommande. Jag skulle aldrig klara av den kostnaden på min pension som är 2/3-delar av den summan när skatten är dragen … Vågar inte tänka och räkna och jämföra längre …

  2. Jag kommer ibland att tänka på filmen ”The Matrix”, om du sett den. I en scen ser man miljontals människor uppkopplade som batterier för att generera ström för att driva maskineriet. Jag känner mig ibland uppkopplad som ett sådant batteri för att bidra till försörjningen av dessa ”ensamkommande” och alla andra som vi tvingas försörja fast de inte förtjänat det.

Kommentarer inaktiverade.

