Red.

Svenska folkets nationaldag.

In svenska rötter, valet 2014 on 21 juni, 2012 at 23:01

Midsommar. Svenskare än så blir det inte. Sill, snaps, nypotatis, kall öl och jordgubbar med grädde. Lövad stång och blomsterkrans på huvudet. En dag som aldrig blir till natt. Blomster som bara finns just nu. Doften av daggvått gräs och grillrök. Ljudet av åror i svalt midnattsvatten. Det svenska, det nordiska, när det är som bäst. En högtid som hyllar livet.

Midsommar är vår nationaldag. Den riktiga. Den svenska. Midsommar är något helt annat än den påhittade 6 juni som  överheten tvingat på oss. Den 6 juni var förr svenska flaggans dag, men betyder numera somalisk folkdans och kurdisk sång, kvinnor i nikaber och kaxiga skäggiga män i pyjamas. Jag skiter i somalisk folkdans och kurdisk sång. Jag förringar inte dessa kulturyttringar, men de är fullständigt likgiltiga och meningslösa för mig. Jag är svensk, inte somalier eller kurd. Om jag ville uppleva somalisk eller kurdisk kultur skulle jag resa till Mogadishu eller Diyarbakir och se den på plats.

Så vänner och svenskar. Låt oss fira vår midsommar medan vi kan. Låt oss fira vår midsommar medan den fortfarande är den enda högtid vi har kvar som inte islamiserats. Låt oss glädjas åt vårt vackra land medan vi fortfarande har det mesta av det kvar.

Låt oss hedra våra förfäder med en tanke. Det var de som byggde allt i generation efter generation under tusen strävsamma år. Allt detta slit som skapade ett solitt och humant samhällsbygge. Ett samhälle som trots all sin skönhet var så sprött att våra politiker kunnat rasera nästan allt på futtiga trettio år.

Fira, drick och var glada denna dag och natt. Men glöm inte att skänka en tanke till de korrupta politiker som tagit ditt land ifrån dig. Glöm dem inte. Hjälp dem bryta sitt utanförskap. Se till att de skaffar sig ett hederligt arbete efter valet 2014.

